Det er kanskje rart å tenke på, men forskning har vist at musikk har en merkbar påvirkning på hvordan vi nyter maten vår. For eksempel kan langsom musikk gjøre at ettersmaken blir igjen lenger, mens toner av den hurtige sorten gjør at smaken raskere forsvinner. Klassisk musikk får vinen du drikker til å smake mer eksklusiv, og jevnt over er det slik at desto mer du liker musikken som spilles under måltidet, desto mer vil du nyte maten.
Når det spilles musikk på en restaurant, virker det mer livlig der. Dermed er det større sjanse for at folk kommer inn og setter seg ned, fordi en lydløs restaurant virker mindre forlokkende. Er musikken i tillegg live, får restauranten et ekstra touch av eleganse. Musikken som spilles kan dessuten påvirke hvor lenge kunder blir sittende, samt hvorvidt de noensinne kommer tilbake. Når musikken er rolig blir folk sittende lenger. Da er det mer sannsynlig at de bestiller kaffe og dessert etter måltidet.
Menyens påvirkning
Det er ikke bare musikken som avgjør hvordan vi spiser på restaurant. Hvordan menyene er utformet har også en del å si. Fargebruk og beskrivelser av rettene påvirker oss psykologisk uten at vi vet om det. Enkelte restauranter går for grønn skrift, noe som indikerer at maten er fersk og av god kvalitet. Samtidig stimulerer oransje appetitten, mens gul fanger oppmerksomhet. Rød oppfordrer til handling og brukes for å overbevise oss om å gå for menyens dyrere retter.
Har du noen gang sett et vinkart som inneholder lange og detaljerte beskrivelser av de dyre vinene? Dette er en markedsstrategi for å få oss til å kjøpe vinene. Desto mer informasjon som listes opp, desto mer sannsynlig er det at vi kjøper. Det er også vanlig at restauranter nummererer viner og retter med fancy navn, slik at de virker mindre avskrekkende å spørre servitøren om.